Beter te laat dan nooit, 5 top weken Australie! =) - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Ralf Meulenberg - WaarBenJij.nu Beter te laat dan nooit, 5 top weken Australie! =) - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Ralf Meulenberg - WaarBenJij.nu

Beter te laat dan nooit, 5 top weken Australie! =)

Door: Ralf en Casper

Blijf op de hoogte en volg Ralf

09 Juni 2016 | Australië, Brisbane

Na 4 weken van geweldige natuur, rust en ontspanning was de tijd daar dat we Nieuw Zeeland moesten verlaten en plaats moesten maken voor Australië. In 5 weken tijd de beruchte oostkust van Australië bereizen. Ons startpunt: de wereldstad Sydney. Aangekomen in ons hostel merkte we gelijk al het reusachtige verschil met
Nieuw Zeeland. Een hostel vol met jonge backpackers, goon (4 liter wijn voor 7 euro), bier en een hoop gezelligheid. We hadden gelijk het vakantiegevoel te pakken en besloten onze eerste dag met een pak goon op het stand te gaan liggen nadat we het beroemde opera gebouw hadden bewonderd. 'S avonds in het hostel werd er goonpong gespeeld in plaats van bierpong, de muziek stond aan en er waren veel gezellige mensen. We kwamen in contact met een Deen, Amerikaan en een Duitser en met z'n 5e zijn we de stad in gegaan om het nachtleven van Sydney te beproeven. Een gigantische club met een zwembad op het dak, een keer wat anders dan Utrecht of Arnhem. Helaas hadden we beiden in de ogen van de bewakers iets te veel gedronken en werd onze avond vroegtijdig afgesloten. Of dit ook daadwerkelijk het geval is weten we niet meer =).

In de twee opvolgende dagen hebben we de stad verkent en genoten van de drukte en het nachtleven. De Amerikaan en de Duitser die we de eerste dag hadden ontmoet, hadden de zelfde reisplannen en zo besloten we om met z'n 4e naar het noorder te reizen zolang onze planning overeen kwam.

Na drie dagen Sydney konden we onze huurauto ophalen. Het verhuurbedrijf had een foutje gemaakt en gaf ons een auto mee die een stuk groter is dan de auto die we eigenlijk hadden moeten krijgen. Niks van gezegd en zo trots als een aap met 7 lullen zijn we met z'n 4e in onze 'witte Maserati' uit Sydney vertrokken.

Onze eerste bestemming was Blue Mountains. Eenmaal aangekomen genoten we van prachtig uitzicht over uitgestrekte bossen en de beroemde Three Sisters. Na wat foto's en adembenemende momenten zijn we verder gereden naar Newcastle om de eerste gezamenlijke dag af te sluiten met wat goon.

De volgende dag stonden er 2 stadjes op de planning en zo gezegd zo gedaan. De eerste bestemming was Newcastle, hier hebben we dolfijnen gespot en een lekker kopje koffie gedronken. Vervolgens onze reis vervolg richting Port Stephans. Dit dorpje staat bekend om zijn dolfijnen maar helaas voor ons hadden we de laatste boottrip gemist. Dit gaf ons wel de kans een korte hike te lopen waarna je over heel het stadje en de zee kon kijken. Vervolgens onze weg vervolgd richting een Camping in Port Maquarie en op een gezellige manier de avond afgesloten.

Eenmaal wakker geworden de volgende ochtend kwam Isabelle met een sportieve idee te gaan hardlopen. Zo sportief als Ralf natuurlijk ook is besloten ze samen te gaan. Eerst even een sportbroekje aantrekken dacht meneer en zonder na te denken gooit die de kofferbak dicht... Na enkele secondes realiseerde hij zich dat de sleutels nog in de kofferbak lagen maar helaas mocht die niet baten en was de auto alweer in het slot gevallen. Tja, daar sta je dan met je goede gedrag aan de andere kant van de wereld toch even met je handen in het haar. In eerste instantie kwam Aaron met het geniale idee zelf in te gaan breken maar helaas. Uiteindelijk toch maar het verhuurbedrijf opgebeld en binnen een uur waren we alweer onderweg, top service! De volgende bestemming was Coffs Harbour maar helaas zat het weer niet mee dus moesten we de mooie stranden onderweg overslaan dus besloten we een bar op te zoeken om wat biertjes te drinken en vervolgens de weg richting een camping te vervolgen. Om er toch nog een leuke avond van te maken besloten we te gaan bbq'en en hadden we wederom weer een top avond.

De volgende dag was het weer stukke beter waardoor we werkelijk waar een prachtig uitzicht op die view points hadden. Na wat mooie foto's onze reis vervolgd richting Yamba. Hier zouden we eindelijk kangoeroes spotten en kunnen Cliff diven van 15m hoog. Dit stond dan ook voor de volgende dag op de planning want we kwamen in de avond aan. Onderweg wat kangoeroes kunnen spotten en gezien we wat later op de camping aankwamen gaf dit ons de uitgelezen kans gratis te kamperen. Wel zouden we de volgende dag vroeg op moeten om zo niet gesnapt te worden. Gelukkig verliep alles goed en scheelde het ons zo'n $75,-. 'S ochtends meteen naar de Cliff gereden en wat was dat gaaf. Van 15 meter hoog springen geeft zo'n kik, niet normaal. Daarna lekker aan het water gelegen en genoten van de prachtige omgeving. Rond de middag moesten we helaas alweer vertrekken richting Nimbin dus dit hebben we dan ook maar gedaan.

Voor ons was Nimbin een plaatsje waar we zelf nooit heen zouden gaan maar gezien onze reismaatjes dit graag wouden, hebben we de planning wat aangepast. Nimbin is totaal niks voor ons gezien het, het wiet plaatsje van Australië is en er op dat moment het Mardi Grass festival bezig was. Wel moeten we er bij vermelden dat we onze ballen eraf hebben gelachen om al die debielen die daar rondliepen en woonde. We ontmoette een local en gezien we geen bbq in de buurt konden vinden bij hem thuis gebarbecued en een bijzondere avond gehad.

De volgende dag moesten we wederom weer vroeg uit de veren want we zouden eindelijk richting Bayron Bay vertrekken. Byron is het eerste grote stadje na Sydney dus hier keken we dan echt naar uit. Eenmaal aangekomen meteen richting het centrum en het strand vertrokken om lekker te genieten en bij te komen van de voorafgaande dagen. 'S avonds werd er door locals op het strand gezongen en getrommeld dus dit was een leuke ervaring. Daarna lekker wat gegeten op de camping en Ralf had nieuwe vrienden gemaakt waar die eindelijk mee kon stappen. De rest was moe en wou slapen en zo is ook deze avond weer perfect geëindigd en ging iedereen lekker z'n eigen weg.

De volgende dag zou onze eerste echte stranddag worden dus om 9 uur stond iedereen met z'n ziel onder de arm bij de auto, voornamelijk Ralf... We vertrokken richting het strand en daar hebben we heerlijk de morgen doorgebracht. Rond 12/1 u begon het helaas te regenen dus noodgedwongen zijn we naar het stadje terug gegaan en hebben we in een bar wat geluncht en gedronken. 'S avonds dan eindelijk met z'n alle gaan stappen dus dat was top!

Gezien het weer de volgende dag weer ruk was hebben we besloten een dag eerder door te reizen naar Surfers Paradise en hier zouden we dan apart verder gaan reizen. We besloten onze trip samen af te sluiten met een bbq, bier en een bezoek aan de club. Verder vonden we surfers een geweldig plekje. Het uitzicht vanaf het strand was prachtig, je keek zo uit op de hele skyline van surfers. Ook het hostel, de mensen en de clubs waren top. Achteraf hadden we hier wel wat langer willen blijven maar gezien de planning moesten we door naar Noosa om onze eerste koala's te spotten. ^^

Noosa is wederom weer een prachtig plekje om te verblijven, de liefhebber moet het maar even Google'en. Het is een stadje met eigenlijk alles in zich, van prachtige stranden naar mooie bossen, eilanden en nog veel meer. Na de eerste dag weer sinds een lange tijd gehiked en koala's gespot te hebben, besloten we te overnachten op een kangoeroeeiland. Dit eiland maakt z'n naam dubbel en dwars waar. Naast, achter, voor en bijna in de tent zaten kangoeroes. Zowel etende, vechtende, chillende als rennende kangoeroes kon je daar in een oog opslag spotten, heel vet! Om een leuke foto the maken besloot Ralf z'n zonnebril bij zo'n beesie op te zetten. Het lukte bijna en de foto is briljant haha.

Rondom Noosa en alle eilanden kan je prachtige kajakken. Gezien dit een vrij toeristische attractie is vragen ze bizar veel geld voor een kayak. Zo krenterig als wij zijn besloten we dit natuurlijk niet te betalen en zijn we opzoek gegaan naar een local die zijn kayak voor weinig wilde verhuren. Met een beetje geluk vonden we een oude man en voor een flesje wijn konden we de hele dag op pad, helemaal top! Het was een prachtige tocht en gezien het einde van de middag naderde moesten we terug om aanstalten te gaan maken richting Rainbowbeach, waar ons volgende avontuur zou starten, namelijk Fraser Island!

Fraser Island is het grootste zandeiland ter wereld en hier hebben we met een 4x4 jeep en een leuke groep een top tijd gehad! 'S avonds werd er met z'n alle een shit load of Goon gedronken en gefeest op het strand, het was geweldig! Overdag reden we met onze groep in een eigen jeep naar de mooiste en bijzonderste plekjes die het eiland te bieden heeft. Zoals je kan begrijpen zijn dit trips die we nooit meer zullen vergeten. =)

Na Fraser was het tijd voor Whitsundays. We namen 3 dagen de tijd om hierheen te rijden en stopten onderweg in Town of 1770. Dit plekje staat bekend om zijn goedkope surflessen en goede sfeer. We kozen voor een ochtendje surfen en kunnen nu natuurlijk surfen als de beste, not..... Oké een beetje.. De volgende stop was Rockhampton, dit stelde niet veel voor dus was meer een overnacht plek. De laatste dag hadden we nog een paar uur te gaan met de auto dus we moesten weer vroeg uit de veren.

Na 3 reisdagen was het dan EINDELIJK zo ver, we hadden Airlie Beach bereikt! Vanaf dit plaatsje vertrok onze zeilboot naar de Whitsundays eilanden. Wederom hadden we weer een tour van 3 dagen geboekt en iedereen vertelde ons lovende verhalen over deze trip. Je kan je dus wel voorstellen dat we niet konden wachten. Eenmaal op de boot hadden we een hele leuke groep en iedereen had zoals gewoonlijk weer lekker wat drank mee dus het feest kon beginnen. De eerste dag stond onze introductie dive op de planning dus zo gezegd zo gedaan, daar gingen we dan. Gezien het echt een intro dive was gingen we niet dieper dan 7 meter dus dat was jammer, maar het gevoel was bizar. Zo gewichtloos en zo vrij, heel vet! Na de dive zijn we door gegaan naar de volgende eilanden en white haven beach. Het zand op dit strand is zo wit en schoon dat men beweert dat je er je tanden mee kan poetsen en je hele lichaam kan scrubben inclusief je haar. Dat tanden poetsen hebben we achterwegen gelaten maar nadat je jezelf ermee gewassen hebt was je huid inderdaad zo zacht als een babyhuidje haha. Vervolgens hebben we heerlijk gebarbecued en zijn we 's nachts naar een Bay gevaren om haaien te zien, heel vet! De volgende dag besloten we om onze tweede duik te doen welke veel belovend klonk. We zouden schildpadden zien en prachtig koraal. Helaas voor ons geen schildpadden maat de duik was wederom fantastisch! Vervolgens zijn we nog naar wat prachtige snorkel spots gegaan en hebben we onze weg terug naar de haven vervolgt. 'S avonds stond er een after party op het programma was een leuke afsluiter was met veel drank en gezelligheid! =)

De volgende bestemming was Magnetic Island. Één van de plekken waar je wilde koala's kan spotten in Australië. We besloten een enkeltje voor de Ferry te boeken want volgens onze grote Amerikaanse vriend kon je op de terugweg makkelijk gratis de Ferry opsnieken. Eenmaal aangekomen kwamen we wat bekenden van Fraser Island tegen waar we vervolgens weer mee optrokken. We sliepen in een party hostel welke weer voor veel gezelligheid zorgden. De volgende dag hebben we een prachtige hike gelopen en zoals gehoopt wilde koala's gezien. Wat een prachtig beestje, met haar baby koala in haar armen op minder dan 30cm afstand, heel bijzonder! Na de hike zijn we doorgegaan naar een Koala Village gezien onze Duitse vriendin graag op de foto wou met zo'n beestje, jippie.. Vervolgens zijn we naar de wilde Walibi's gegaan en deze een heerlijk avondmaal bezorgd wat bestond uit wortels, zie de foto's.

Zo gezegd zo gedaan, de volgende dag gratis met de Ferry meegereisd. Samen met het Duitse grietje zijn we door gegaan naar Cairns. Onze eindbestemming van de reis. De plek waar we iedereen die we hebben ontmoet gedurende de East Coast weer gingen ontmoeten. De eerste avond hebben we samen met de Amerikaan en de Duitser, die we aan het begin van onze trip hebben ontmoet, lekker gebarbecued. 'S avonds wezen stappen en meneer de agent kon ons helaas niet met rust laten. Gezien het 1u was geweest schoten de bierprijzen omhoog in de clubs dus we besloten nog even wat goon te drinken bij de auto, slecht idee in Australië. Na de eerste waarschuwing toch zo eigenwijs geweest te blijven staan bij de auto wat resulteerde in een boete van $100,-. Gezien we geen id bij ons hadden gingen ze akkoord met onze studentenpassen en nadat de Amerikaan de politie duidelijk had gemaakt dat we de boete toch niet gingen betalen hebben ze volgens mij maar wat op die boete gekalkt en ons terug naar het hostel gestuurd. Een bijzondere en ook wel grappige ervaring. Daarna nog gezellig doorgegaan tot in de vroege uurtjes en onze weg richting het bedje vervolgt.

Vervolgens zouden we naar het rain forest gaan boven Cairns. Gezien onze 2e barbecue met de Fraser en Whitsundays groep een paar dagen later gepland stond, paste dit perfect in de planning. We zouden eerst 4 dagen in de regenwouden blijven en nog een keer gaan duiken en snorkelen in de Great Barrier Reef. Helaas voor ons regende zo bizar veel dat we dat hebben moeten skippen. Ook ons hele 4 dagen plan viel in duigen dus we besloten weer terug te rijden richting Cairns. Onderweg nog 2 keer gratis campings opgesniekt omdat ons geld op was en uiteindelijk onze laatste dagen in Cairns uitgezeten. Ook in Cairns kon de regen niet op dus we hebben weinig kunnen ondernemen. Helaas was de geplande barbecue ook geen optie meer dus heeft iedereen wat bij het hostel gegeten en zijn we vervolgens met z'n alle uit geweest om onze geweldige trip met geweldige mensen af te sluiten.

Eigenlijk zouden we nog doorgaan naar Brisbane maar gezien de verhalen niet super klonken en we hier in eerste instantie 4 dagen moesten blijven besloten we onze vliegticket om te boeken richting Bangkok. De volgende dag was het dan zover, we moesten afscheid nemen van onze witte Maserati en dit ging met pijn in ons hart. Na 5 weken waren we er toch wel gewend aan geraakt en zo zag die er ook wel uit. De vrouw van het verhuurbedrijf stond versteld hoe de auto eruit zag maar gelukkig kregen we zonder enig gezeur onze volledige borg terug.

Onze geweldige trip was dan toch echt aan een einde gekomen. Wat een geweldige tijd hebben we in dit land gehad. Wederom weer zoveel leuke mensen leren kennen, bijzondere en bizarre momenten meegemaakt en natuurlijk prachtige plaatjes gespot. Een trip die we nooit meer zullen vergeten en voor altijd met een grote glimlach op terug zullen kijken. We zijn ongetwijfeld veel vergeten maar dit waren in hele grote lijnen onze reis door Australië. Het feit dat we nu pas tijd hadden om het reisverslag te plaatsen geeft denk ik wel aan hoe onwijs we het naar ons zin hebben hier. We leven van dag tot dag en elke dag breng weer mooie en bijzondere dingen met zich mee.

De vraag die ons regelmatig gesteld wordt is, welk land was leuker? Nou zoals Louis van Gaal dat zo mooi zegt: you can't compare apples with pears. We hopen dat jullie weer met plezier het verslag hebben gelezen en we zullen ons best doen ook het één en ander van onze trip door zuid oost Azië op papier te zetten!