De dagen vliegen voorbij! - Reisverslag uit Paihia, Nieuw Zeeland van Ralf Meulenberg - WaarBenJij.nu De dagen vliegen voorbij! - Reisverslag uit Paihia, Nieuw Zeeland van Ralf Meulenberg - WaarBenJij.nu

De dagen vliegen voorbij!

Door: Casper en Ralf

Blijf op de hoogte en volg Ralf

16 April 2016 | Nieuw Zeeland, Paihia

Zo, we zijn alweer 3,5 week verder en eerlijk gezegd voelt dat totaal niet zo. De tijd vliegt voorbij en het schiet er telkens bij in om wat op papier te zetten. Maar goed, nu we weer 300 kilometer in de auto zitten nemen we er toch maar even de tijd voor!

Tja, waar moeten we deze keer beginnen.. De afgelopen dagen zoveel leuke dingen mogen meemaken, leuke mensen ontmoet en natuurlijk onbeschrijfbare plekjes gezien welke niet in woorden uit te drukken zijn. Vorige keer waren we geëindigd bij de boete richting Queenstown. Eenmaal aangekomen in Queenstown besloten we het rustig aan te doen en een planning voor de komende dagen te maken. We kwamen terecht bij een boekingskantoor genaamd iCenter waar we samen met een leuk vrouwtje alle mogelijke activiteiten doornamen. Normaliter boeken we alles online maar goed, dit keer vonden we het chill om wat meer informatie te verkrijgen. 1,5 uur verder en helemaal gaar van het snikhete hok waren we eindelijk van alle verkooppraatjes af maar wel een goedkope skydive, kajaktour en een hoop informatie rijker. Het skydiven zou plaats gaan vinden in Abel Tasman net als het kajakken. De volgende dag besloten we te gaan hiken om zo een prachtig uitzicht over Queenstown te hebben en zo gezegd zo gedaan. Het uitzicht was fenomenaal en aan het einde van de middag zijn we teruggelopen en richting ons hostel vertrokken. Eenmaal aangekomen bleken we met 2 Amerikanen en Engelse op de kamer te slapen. 'S avonds zijn we met z'n alle wezen stappen, echt een top avond!

De volgende dag zijn we richting Wanaka vertrokken en samen met iemand die we eerder hadden ontmoet gingen we hiken. Deze track moest ons wederom een prachtig uitzicht geven over Wanaka en werd ons aangeraden door meerdere backpackers. Eenmaal boven was het inderdaad adembenemend, uitzicht over lake Wanaka en alle omliggende bergen, schitterend! We besloten om met z'n 3e de rest van de dag op t strand te gaan chillen en daar wat te drinken. S' avonds met z'n 3e gegeten en uiteindelijk richting bed gegaan.

De volgende dag zijn we richting Frans Jozef vertrokken. Helaas voor ons was het echt klote weer dus we hebben het hiken overgeslagen en van afstand nog net de gletsjer mogen bewonderen. We besloten verder te rijden omdat we nog zo'n 600km moesten rijden richting Abel Tasman.

Eerder onze reis ontmoette we een jongen die ons vertelde over een van de 2 overgebleven hot pools in het Zuider Eiland welke ongeveer 60 km boven Franz Jozef lag. Dit moesten we zien en cassie loopt als 3 weken te zeuren dat die z'n bad mist dus dit was z'n kans! Met een beknopte routebeschrijving zijn we richting deze plek vertrokken en al snel bleek dat t lastiger was dan gedacht. De weg werd onderbroken door een rivier. Gezien we beiden vrij lui zijn en geen zin hadden om het hele stuk te voet verder te gaan namen we de gok om met ons racemonster de rivier over te steken. Hij overleefde dit natuurlijk makkelijk maar maakte daarna wel een raar geluid. Gelukkig voor ons doet hij het nog steeds dus het zal allemaal wel meevallen. Uiteindelijk moesten we toch nog een stuk door de bush lopen en na heel wat opstakels kwamen we uiteindelijk bij het riviertje. Na ongeveer 20 meter langs de rivier lopen moest het ongeveer zijn en precies na 20 meter werd het zand onder je voeren inderdaad warmer, verrekt we hebben het gevonden dachten we! Iets verder zagen we het stoom van het water afkomen en beide sprongen we erin. Dit was zo bijzonder, het water was rond de 45 graden en als het te warm werd nam je gewoon een duik in de rivier. =) Einde van de middag zijn we richting ons hostel vertrokken en hier weer een wederom een leuke avond gehad.

Met nog zo'n 450 km in het vooruitzicht zijn we vroeg richting Abel Tasman vertrokken. Eenmaal aangekomen op de camping hadden we lekker weer en zijn we gaan poolen met een gast uit Australië.

De volgende dag was het dan zo ver, we gingen voor onze lol op 4km hoogte uit een vliegtuig springen en moesten er nog flink geld voor betalen ook, jippieee.... Hehe nee geintje, dit was iets wat al lang op het lijstje stond maar als het dan werkelijkheid wordt, neemt de spanning wel toe. Het gevoel en de ervaring zijn onbeschrijfbaar, het uitzicht is adembenemend en het enige wat we er over kunnen zeggen is: DIT MOET JE GEDAAN HEBBEN!!!!! Gruwelijke ervaring =) Na het skydiven zijn we het eerste deel van de Abel Tasman gaan lopen wat wederom weer top was.

In Queenstown hadden we ook een kajaktour geboekt voor de volgende dag. Eenmaal aangekomen op het strand/ verzamelplaats werd alles uitgelegd en we hadden weer schitterend weer. Onze tent was die nacht zeiknat geworden door alle dauw dus die besloten we om te auto te binden. Dit was achteraf gezien misschien niet zo handig want door al het zand zijn er weer wat krassen bijgekomen.... Wel was die weer goed droog hehe. Maar goed, terug naar het kajakken. We hadden een kajak en boot cruise geboekt voor de hele dag zodat we lekker van de gouden en schitterende stranden konden genieten. We begonnen met 2,5 u kajakken, dit was weer zo belachelijk mooi, wat een uitzicht! Na het kajakken werden we met de boot naar een mooi strand gebracht waar we de keuze hadden om te gaan wandelen of om op het strand te liggen en lekker van de zon te genieten. De keuze was al snel gemaakt, wandelen werd het niet. Eenmaal plat op het strand vielen de oogjes snel dicht en werden we 1,5 uur later rood wakker. We misten onze moeders die ons deze keer niet konden vertellen dat we ons in moeten smeren. Eenmaal terug bij de auto besloten we het advies dat 2 Duitsers ons eerder die dag hadden gegeven op te volgen: door naar Takaka, ook wel Golden bay.

De eerste avond in Takaka was weer een gezellig avond met veel gezellige mensen! Een van deze mensen was een Frans grietje die Nieuw zeeland in haar eentje aan het verkennen was. We vertelde haar over ons plan voor de volgende dag en het leek haar leuk om met ons mee op stap te gaan. Eerst een hike om 2 grotten te zien en vervolgens naar wharariki beach. De volgende dag na ons vaste ontbijtje, eieren met brood, vertrokken we richting de grotten. De grotten waren erg indrukwekkend maar door het lekkere weer hadden we meer zin om aan het strand te liggen. Aangekomen bij het strand waaide het te hard en was het te koud om er lekker van de zon te genieten. Wel hadden we geluk dat het eb was waardoor er een soort van plas water tussen rotsen was ontstaan waar zeker 15 baby zeehondjes lekker aan het spelen waren. Hier konden we echt uren naar kijken. Terug in ons hostel in Takaka was er een boer uit Australië die leuk en vooral heel kort (niet dus..) verhalen kon vertellen. Verhalen over onder andere de slangen die we in Australië tegen zouden kunnen komen en wanneer we wel en niet de zee in kunnen in verband met de haaien. Heel fijn deze verhalen.. Na een leuke avond wilde we in onze tent gaan slapen en op dit moment begon het te regenen. Onze tent zat vol gaten en daardoor, je raad het wel, niet waterdicht.. Als 2 stoere mannen zijn we alsnog in slaap gevallen. XD

Zeiknat wakker geworden en dus gelijk onze tent weg geflikkerd begonnen we ook deze dag even fris en fruitig als elke andere. Vandaag zouden we ons avontuur op het zuider eiland afsluiten en aan een nieuw avontuur op het noorder eiland beginnen. Aankomstplek Wellington, hoofdstad van Nieuw zeeland. Aangezien we onze tent weg hadden gegooid moest er een nieuwe komen. De 2 Nederlandse koopjes jagers gingen op zoek naar een nieuwe tent. Een tent waar we wel languit in konden liggen en eentje die er voor ons is als het regent. Daar lag hij dan liefde op het eerste gezicht 'ons hotel' en dat met 60% korting.

Na 2 leuke dagen in de stad wellington te hebben doorgebracht stapte we weer in onze auto opnieuw onderweg naar the middel of no where, Tongariro. In Tongariro schijnt de mooiste track van nieuw zeeland te zitten genaamd Tongariro alpine crossing, een wandeling van 20 km door vulkanisch gebied. Een wandeling waar we al lang naar uitkeken en ons zeker zowel fysiek als mentaal op hebben moeten voorbereiden. De dag van de wandeling was aangebroken, wolken en regen shitt.. Gelukkig maakte de wolken al snel plaats voor de zon wat voor een prachtige wandeling zorgde. Na 5,5 uur gewandeld te hebben hadden ook wij de Tongariro alpine crossing gelopen. Na de wandeling zijn we naar een gratis camping in Taupo gereden om zo onze nieuwe tent terug te verdienen! Aangezien we deze dag aardig wat hadden gezweet waren we toe aan een warme douche maar waar kan je deze vinden als je op een camping staat met enkel een wc? Zo gezegd zo gedaan naar een hostel gereden daar onder de douche gesprongen en zo deze dag afgesloten.

Rotorua was onze volgende (stink) bestemming. Aangekomen in Rotorua hebben we een bezoek gebracht aan het Māori village whakarewarewa. Om ook wat nieuw Zeelandse cultuur mee te krijgen hebben we daar een rondleiding geboekt door een Māori dorp, heel interessant, maar wat een lucht! In die smerige rotte eieren lucht moesten wij de komende 2 dagen zien te overleven, jippie... Tijdens de rondleiding werd ons het een en ander duidelijk over die stank, Rotorua is een thermisch gebied. Hierdoor heb je in Rotorua de grootste actieve geiser van nieuw zeeland, natuurlijke bubbelende modderpoelen en veel mislukte geisers, wat werkelijk waar prachtig en bijzonder is om te zien! 'S avonds ontmoette we 2 Engelse en 2 Duitsers waar we eindelijk weer eens ouderwetse drankspelletjes mee konden doen, jeeej. Vervolgens zijn we de stad in gegaan maar gezien het hier winter is was er helaas niet zoveel te beleven.

De volgende ochtend, even fris als altijd (not), moesten we ons klaar gaan maken voor het raften. Een paar aspirines en een goed ontbijt deed wonderen en we waren er klaar voor. Beiden nog nooit geraft dus vol verwachting reden we naar de rivier waar het allemaal ging gebeuren. Een 7 meter hoge waterval moest het toppunt van de dag worden dus enige spanning was wel aanwezig. Na een half uur raften waren we dan eindelijk bij de waterval aangekomen. Elke boot had t overleefd en was niet omgeslagen. Met enige teleurstelling gingen wij dan ook van de waterval af, overigens nooit 7 meter, bleef onze boot ook overeind. Iedereen bleef droog maar je raadt het al... Ralf moest natuurlijk weer rare capriolen uithalen, waardoor die uit de boot kukelde. Vervolgens nog een paar leuke stroomversnellingen en veel lol gehad. Al met al resulteerde dit in wederom weer in een top dag met veel leuke en hilarische foto's. 'S avonds weer een super leuke avond met de 2 Engelse en 2 nieuwe Duitsers gehad en we besloten de volgende dag samen met de 2 Engelse verder te reizen naar Raglan.

Daar gingen we dan, volledig volgeladen, richting Raglan. Raglan is het surf plaatsje van nieuw zeeland met veel mooie golven. Gezien we nog nooit gesurft hadden leek het ons leuk dit ook maar eens te proberen. Samen met het Engelse meisje huurden we 2 surfplanken en zo hebben we de hele middag in de zee liggen ploeteren. Uiteindelijk hadden we het alle 3 redelijk in de smiezen dus hierdoor werd het steeds leuker! Aan het einde van de middag, volledig uitgeput, de planken weer ingeleverd en onze weg vervolgd richting de camping......

De komende 3 dagen zitten we in Paihia waar we gaan genieten van onze laatste daagjes Nieuw Zeeland. Hopelijk hebben jullie weer genoten van het hele verhaal en de mooie foto's! =)

• 16 April 2016 - 12:57

Anja:

Hey Ralf wat een geweldige tijd hebben jullie en zoveel plezier het spat eraf.

• 17 April 2016 - 09:50

Paul Van Oijen:

Hallo Ralf en Casper.
    Ik (de vader van Aniek) heb genoten van jullie reisverslag. Om jaloers op te worden echt geweldig die reis van jullie. De manier waarop je het verslag hebt gemaakt neemt me helemaal mee met de reis. Jullie hebben al heel veel ondernomen in die korte tijd. Allemaal herinneringen die jullie de rest van je leven bij je zullen dragen. De foto' zijn ook heel mooi. Ik wens jullie een veilige en vooral nog veel mooie ervaringen toe.

• 11 Juni 2016 - 21:13

Rob Overgoor:

Geweldig verslag.
    Wat een geweldige reis jongens.
    Heerlijk om te lezen.

Groet en veel verder reisplezier